Halaman

Ahad, 14 Mac 2010

Himah di sebalik kesukaran mencari kerja

Setelah hampir dua bulan saya bekerja di kedai makan, saya merenung sejenak bagaimana sukarnya saya memperoleh pekerjaan ini.

Kembara ini bermula dengan mengisi borang untuk menjadi pekerja di sebuah pusat membeli-belah.

Saya sebenarnya telah ditawarkan untuk bekerja dibahagian sejuk.Kawasan di mana bahan-bahan sejuk beku dipunggah dan disimpan.

Saya juga boleh buat pillihan untuk bekerja di bahagian stor. Tetapi, saya menolaknya. Sebenarnya ada sesuatu yang saya telah duga.

Saya mungkin akan membawa@mengangkut kotak-kotak yang mengandungi botol arak.



 Setelah itu, saya cuba pula untuk mengisi borang temuduga untuk KFC.

 Seorang kenalan telah menasihati saya supaya tidak memohon pekerjaan disitu.

 Rupa-rupanya, ada sekumpulan pekerja wanita yang menghisap rokok turut bekerja disitu.

 Selalunya, mereka akan melakukan perbuatan itu didalam stor bersama ORANG ATASAN ( Pengurus KFC yang juga seorang wanita )




Setelah itu, saya cuba pula untuk bekerja disebuah restoran.

Permintaan saya ditolak kerana bos disitu hanya perlukan pekerja wanita.

Dia takut sekiranya saya turut terlibat dengan perjudian nombor ekor yang premisnya hanya besebelahan dengan restorannya.

Alasan yang tak begitu kukuh.

Pemikiran yang wajib diperbetulkan.



Saya hampir kecewa kerana ini kali ke berapa percubaan untuk mendapat kerja ditolak

.Saya cuba pula restoran yang terletak di sebuah stesen bas yang agak besar keluasannya. Permohonan saya ditolak mentah-mentah.

Sebulan berlalu, saya diberitahu bahawa restoran iti menggunakan ilmu hitam untuk melariskan perniagannya.MasyaAllah!

DAN AKHIRNYA

Saya memperoleh pekerjaan sebagai pelayan restoran hasil perjumpaan dengan BOS BESAR di kawasan perhentian bas yang sama.

Kadang-kadang saya terfikir, Allah s.w.t telah meghujani saya dengan pelbagai dugaan agar saya mempelajari hikmah di sebalik dugaan tersebut Alhamdulillah, Allah s.w.t telah menghindari saya daripada anasir-anasir yang mungkin meruntuhkan keimanan saya. Mudah-mudahan..



 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan